Tuesday, July 8, 2014

Kalaulah Aku Wanita

Kalaulah aku wanita
Mampukah aku menahan tangis tiap kali dikecewa lelaki?
Mampukah aku pendam rasa pada dia yang aku sangka perlu?
Mampukah aku menekan haru bila ayah menyerahkan ku pada suamiku?
Mampukah aku mengendong nyawa tika hamil 9 bulan?

Kalaulah aku wanita
Mampukah aku tidak mengaduh waktu kaki ku mula bengkak-bengkak?
Mampukah aku bersakit tika membenarkan sekujur jasad keluar dari tubuhku?
Mampukah aku berpantang untuk dapatkan kembali tubuhku?
Mampukah aku untuk berjaga bila anak merengek lapar susu?
Mampukah aku siapkan sarapan seawal jam lima pagi?

Kalaulah aku wanita
Mampukah aku siapkan tiap pakai keluarga tiap hari?
Mampukah aku menunggu suami pulang lewat tiap hari?
Mampukah aku berwirid tiap kali anak mengambil ujian?
Mampukah aku bertahan tiap maki tengking seorang suami?
Mampukah aku menjadi nadi denyut keluarga tiap hari?

Kalaulah aku wanita
Mampukah aku mendengar bila suami mula mengaduh keluh kesah?
Mampukah aku memahami bila anak lebihkan isteri?
Mampukah aku tidak cemburu bila semua lebihkan mertua?
Jawapannya...aku tidak mampu