Monday, October 13, 2014

Manusia Separa Raksaksa

Separuh ku dalam gemalai
Bercakap dengan longlai
Bergerak penuh lanai
Membuat ramai biar abai
Kerana aku yang separuh ini tak bisa capai
Dengan hanya baik dibalik tirai

Separuh ku lagi kasar dan bengis
Tempikannya bisa buat sekalian tangis
Mata merah laksana saga
Jegilan mata laksana menyinga
Ramai yang memberi laluan segera
Tiada lagi tolak berangkuh puja
Kerana aku manusia separa raksaksa
Wujud tak siapa boleh duga
Muncul ini syurga atau neraka
Musnah atau bina
Rakyat atau raja

Aku manusia separa raksaksa
Tak lambung dipuja
Tak mati dihina
Dalam kelam ada cahaya
Sebalik hodoh ada rupa
Ikut rasa untuk binasa
Pacu hati untuk melara
Tangan aku akan membina
Dan telapak kaki ini juga akan membinasa
Jangan kalian pernah lupa
Aku juga raksaksa separa manusia........